Yaşlanma kök hücre DNA’larında mutasyonları artırıyor

Yaşlanma kök hücre DNA'larında mutasyonları artırıyor

Şimdiye kadar kök hücrelerin yaşlanmanın etkilerinden pek etkilenmediği ve bu özelliği sayesinde birçok potansiyel tedavi için kullanılması bekleniyordu. Scripps Araştırma Enstitüsü ve Scripps Translasyonel Bilim Enstitüsü’nde çalışan bilim insanları indüklenmiş pluripotent kök hücrelerin (iPSC) yaşlanma ile beraber değiştiğini ve DNA’larında önemli sayıda mutasyon oluştuğunu belirtiyorlar.

İndüklenmiş pluripotent kök hücreler ilk defa 2006 yılında yetişkin bir hücreye bazı transkripsiyon faktörlerinin verilmesi ile elde edilmiş kök hücrelerdir. Birçok farklı hücreye dönüşebilme yeteneğinden ötürü hastalıkların tedavisinde büyük bir potansiyel taşıyorlar.

80 yaşlarındaki yaşlıların hücrelerinden yapılan iPSC’ler ile 20’li yaşlardaki bireylerin hücrelerinden dönüştürülen iPSC’ler karşılaştırıldığında yaşlılar gençleri solluyordu. Yaşlı kök hücre DNA’sının protein kodlayan genlerinde gençlere kıyasla 2 kat daha fazla mutasyon bulunuyordu. Ancak mutasyonların hücre zarar verip vermediği henüz bilinmiyor.

Burada çok ilginç bir nokta var. Araştırmacılar 90 yaşını geçmiş kişilerin kan kök hücrelerinden iPSC yaptıklarında mutasyon miktarının çok daha az olduğunu farketti. Ekip çok yaşlı bireylerde kan kök hücrelerin artık çok az kaldığını ve onların da en korunmuş hücreler olduğu için onlardan türeyen kan hücrelerinin daha az mutasyon içerdiğini düşünüyorlar.

Hazırlayan: Ali Çağlayan Taybaş