Yeni Bir Atom Altı Parçacık Keşfedildi: Xicc++

Yeni Bir Atom Altı Parçacık Keşfedildi

Evrenin temel parçacıklarını arayışımızda günden güne çok önemli gelişmeler yaşanıyor. Büyük Hadron Çarpıştırıcısı (LHC) geçtiğimiz günlerde yeni bir atom altı parçacık keşfettiğini duyurdu. LHC şu an dünyanın en büyük parçacık çarpıştırıcısı unvanını taşıyor. Yaptığı keşifler de ismine yaraşır derecede oluyor. Yeni keşfedilen atom altı parçacık, maddenin bilinen en temel yapı taşı olan kuarkların şimdiye kadar hiç görülmemiş bir kombinasyonundan oluşuyor.

Araştırmacılar yeni keşfedilen parçacığa Xicc++ adını verdiler. Xicc++ sıradan bir baryon parçacığı olan protondan yaklaşık 4 kat daha ağır. İki ağır kuark ve bir hafif kuarktan oluşuyor. Bu parçacık bir süredir teoride var kabul ediliyordu zaten. Paris’te LPNHE fizik laboratuvarında çalışan Matthew Charles’a göre Xicc++’nın keşfedilmesi şok etkisi yaratmadı. Matthew Charles Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda çalışan ve yeni parçacığın keşfedilmesinde çalışan 800 bilim insanından biri.

LHC’nin ilk başarısı bu değil; geçtiğimiz yıllarda maddeye kütle kazandıran Higgs bozonu da yine bu çarpıştırıcı tarafından keşfedilmişti. Şimdi yeni parçacığımız Xicc++’a dönelim.

Kuarklar

Doğada 6 çeşit kuark vardır: yukarı, aşağı, acayip, tılsım, alt ve üst. Bunlardan ilk üçünü 1960’lardan beri biliyoruz. Tılsım, yukarı ve aşağı kuarklar en ağır olanlarıdır. Kuarklar birleştiğinde proton ve nötron gibi baryon parçacıklarını oluştururlar. Bunlar da bildiğimiz evreni oluşturan parçacıklardır. Yeni atom altı parçacığı olan Xicc++’da böyle iki tane ağır tılsım kuark bulunuyor. Bilim insanları böyle bir parçacığa ilk defa rastladıklarını belirtiyor.

Evrenin ilk zamanlarında bu parçacıklar çok kısa ömürlü oldukları için bugün onlardan hiç eser kalmadı. Onları laboratuvarda oluşturmak için inanılmaz yoğun bir enerji gerekiyor. Bunu da ancak yeni, geliştirilmiş bir LHC yapabildi.

Xicc++ Kararsız Bir Atom Altı Parçacık

Xicc++ kararlı olmayan bir baryon tipi. Ona öyle her yerde rastlayamazsınız. Saniyenin çok küçük bir bölümünde kendini gösteriyor, sonra hemen bozunup daha hafif parçacıklara ayrılıyor. Ancak bu keşif yine de çok önemli çünkü fizikteki standart modeli test etmek için bilim insanlarını motive etti. Maddeyi oluşturan ve onu yöneten kuvvetlerin ne olduğu konusunda araştırmacılar doğru yolda gittiklerini anladılar.

Xicc++ karanlık maddenin ne olduğu konusunda bize bir şey söylemiyor. Ayrıca evrende neden madde, antimaddeden daha fazla bulunuyor bunu da açıklamıyor. Buradaki en önemli noktalardan biri fizikteki standart modelin Einstein’ın genel görelilik teorisiyle uyuşmuyor oluşu. Yer çekimi atom altı kuantum ölçeğinde hiçbir etki göstermiyor. Atomları etkileyen yer çekimi atom altı parçacıklara tesir etmiyor. Bilim insanları bu çıkmazı çözmek için uğraşıyor.

Hazırlayan: Ali Çağlayan Taybaş