AGRP Nöronları Diyet Sırasında Yağ Yakımını Önlüyor!

Neden her diyet yaptığınızda kilo veremiyorsunuz? Bazı insanlar diyetlerine uydukları halde bir türlü kilo veremezler. Bu soruların cevabı anahtar beyin hücrelerinizde yatıyor olabilir. Anahtar beyin hücreleri, yiyecek kıt olduğunda kalori yakmamızı önlemek için bir tetik görevi görmektedir.

İngiltere’de Cambridge Üniversitesi’nde Metabolik Araştırma Laboratuvarı’ndan Dr. Clémence Blouet “Diyet sırasındaki kilo verme stratejileri çoğu insanda yetersiz olmaktadır, çünkü vücut bir termostat gibi çalışır, vücut yakılan kalori miktarını aldığımız kaloriye koyar. Daha az yemek yendiğinde, vücudumuz daha az kalori yakar, bu da kilo kaybetmeyi zorlaştırır. Beynin bu kalorili termostatı düzenlemesi gerektiğini biliyoruz, ancak kaloriyi yaktığımız yiyecek miktarını nasıl ayarladığını hâlâ keşfedemedik” dedi.

AGRP Nöronları İştahı Belirliyor

ELife açık erişim dergisinde yayınlanan araştırmalarda bir grup araştırmacı, vücudun düşük kalorili besin alımına uyum sağladığını ve farelerde kilo vermeyi sınırlayan yeni bir mekanizma olduğunu tanımladı. Fareler, insanlarla önemli biyolojik ve fizyolojik benzerlikleri taşır ve böylelikle vücudumuzun çalışma biçimini belirlemek iç yararlı bir modeldir. Araştırmacılar, hipotalamus olarak bilinen beyin bölgesinde bir grup nöronun rolünü test ettiler. Bu “Agouti ile ilişkili Nöropeptid” (AGRP) nöronları, iştahın düzenlenmesinde önemli rolleri ile bilinirler. Faaliyete geçtiklerinde yemek yememize neden olurlar, ancak tamamen inhibe edildiklerinde neredeyse anoreksiye yol açabilirler.

Ekip, farelerde AGRP nöronlarını “açık” ve “kapalı” konuma getirmek için genetik bir hile ile, nöronların aktivitesini hızla tersine çevirebilecekleri şekilde kullandılar. Özel haznedeki farelerin enerji harcamalarını daha iyi ölçmek ve onlara gıda kullanılabilirliğinin farklı durumlarda enerji harcamasının bir temsili olan sıcaklıklarını uzaktan ölçmek için sondalar yerleştirdiler.

Açlık Hücrelerin Kendi Kendilerini Yemesine Neden Oluyor

Araştırmacılar, AGRP nöronlarının kilomuzu düzenleyen kalorik termostatı düzenlediğini farketti. Bulgular, nöronlar aktive edildiğinde bizi acıktırıp, yemek yemeğe yönlendirdiğini ortaya koyuyor. Ancak mevcut hiçbir yiyecek yokken, nöronlar yedek enerji için harekete geçer ve yaktığımız kalorilerin sayısını ve kilo kaybını sınırlarlar. Açlıkta otofaji adı verilen bir sürece giren nöronlar bu süreçte yaşamak için kendini organellerini yerler. Organellerinde ve sitoplamasında biriktirdiği yağ damlacıklarını dışarı verirler. Bu yağlar serbest yağ asidi adı verilen daha küçük parçalara bölünmekte ve gidip açlığı hissettiren AGRP ile ilgili ne kadar nöron varsa hepsini daha fazla uyarmakta ve bireyin yemeye  saldırmasına neden olacaktır.

Çalışmalara öncülük eden Dr. Blouet, bulguların, beyindeki bir grup nöronun iştah ve enerji tüketimini koordine ettiğini ve çevrede bulunan etkenlere bağlı olarak bir kaloriyi yakmak için açık kapayabildiğini belirtti. Eğer gıda mevcutsa, bizi yemeye ikna eder ve eğer besin yetersizse, vücudumuzu tasarruf moduna geçirerek yağ yakmamızı durdururlar. Bu mekanizma açlıkla baş edebilmemiz için evrimleşmiş olsa da günümüzde çoğu insan kilo vermek için diyet yaparken böyle bir durumla karşı karşıya kalmaktadır. Bu mekanizmayla vücudumuz kalorinin azalmasını telafi etmektedir. Araştırmanın ilk yazarı Dr. Luke Burke şunları eklemektedir: “Bu çalışma, aşırı yorucu ve obezitenin azaltılmasına yardımcı olmak için gelecekte yeni veya geliştirilmiş tedavilerin tasarımında yardımcı olabilir. O ana kadar insanların kilo vermek için en iyi çözümü egzersiz ile birlikte kalori alımında ılımlı bir azalma olmalıdır”.

Bizim yapmamız gereken, eğer kilo vermek istiyorsak bünyeyi aç bırakmadan düzenli egzersizle sağlıklı bir yaşama adım atmaktır. Diyeti bir yaşam biçimi haline getirmek, hem beden sağlığınız hem de ruh sağlığınız için gereklidir. Açlığa karşı vücudun geliştirmiş olduğu mekanizmaları ancak düzenli bir beslenme ve yaşam biçimiyle düzenleyebiliriz. Unutmayın siz dünyadaki en değerli varlıksınız ve kendinize değer verin. Her an, her yönden sağlıklı kalmanız dileğiyle .

Hazırlayan: Merve Eşgi