Alzheimer Hastalığını Tespit Edecek Kan Testi Geliştiriliyor

Alzheimer hastalığını muhakkak duymuşsunuzdur. Beyinde tau proteinlerinin birikmesi sonucu nöronların ölümüne yol açan nörodejeneratif bir rahatsızlıktır. Kanser gibi ciddi rahatsızlıklarda erken teşhis ne kadar önemliyse Alzheimer hastalığında da bir o kadar önemlidir. Tedaviye ne kadar erken başlanırsa doktorlar da hastanın beynini o kadar fazla koruyabilecektir. Şu an büyük belirtiler görülmeden hastalığı teşhis edemiyoruz. Yani hastada ciddi hafıza kaybı gibi sorunlar görülmeden hiçbir doktor şu kişi Alzheimer hastasıdır diyemiyor. Ancak  Mayo Clinic, Rochester Üniversitesi ve Banner Alzheimer Enstitüsü’nde çalışan bilim insanları hastalığı çok önceden belirleyebilecek bir kan testi geliştiriyorlar.

Geliştirilen yeni teknikte kandaki beyaz kan hücreleri (lökosit) inceleniyor ve Alzheimer hastalığına özgü bir DNA olup olmadığına bakılıyor. Şimdiye kadar yapılan çalışmalarda test, Alzheimer ve Parkinson hastalığını bile birbirinden ayırt etmeyi başardı. Şimdi kötü haberi verelim. Test yakın zamanda piyasaya çıkmayacak. FDA’den onay alma süreci ve klinik çalışmalar birkaç yıl daha sürecek gibi görünüyor.

Alzheimer Hastalığını 18 Yıl Önceden Tespit Edebiliyor

Alzheimer hastalığının en önemli belirtileri kafa karışıklığı, hafıza sorunlar ve diğer bilişsel işlev eksiklikleridir. Hafıza sorunları yaşadığınızda hasta olduğunuzu anlıyorsunuz ama aslında Alzheimer hastalığı bundan 18 yıl önce başlıyor. Düşünsenize Alzheimer tanısı konmadan 18 yıl önce hasta olacağınızı bilseniz hayatınız ne kadar farklı olurdu.

Araştırmacılar kan testini farklı insan grupları üzerinde defalarca denediler ve her seferinde başarılı sonuçlar aldılar. Banner Alzheimer Enstitüsü’nde çalışan Paul Coleman yakın gelecekte Alzheimer hastalığını yıllar öncesinden tespit edebileceklerini belirtiyor. Tabii bu durum hastalığın yıkıcı etkilerini engellemek için doktorlara ve hastalara çok büyük imkanlar sunuyor.

Alzheimer Hastalığından Korunmamıza Yardım Edebilir

Dünya Sağlık Örgütü’nün verilerine göre 5 milyon Amerikan vatandaşı Alzheimer hastalığıyla beraber yaşıyor. Dünyada da Alzheimer hastalığının görülme oranı oldukça yüksek. Özellikle 60 yaşın üstüne çıkıldığında hastalığın görülme sıklığı oldukça artıyor. Hastaların kendi kendine bakması oldukça zorlaşıyor. Hafıza kayıpları başta pek önemsenmeyebilir ama zaman içinde insanlar eşinin, çocuklarının isimlerini bile unutabiliyorlar.

Alzheimer hastalığının kesin bir tedavisi henüz geliştirilemedi. Yapabileceğimiz en iyi şey hastalıktan mümkün olduğunca korunmaya çalışmak. Bu yüzden Alzheimer’ı neredeyse 20 yıl önceden tespit edebilecek bir tekniğin çıkması kendimizi koruyabilmemiz için harika bir fırsat sunabilir.

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur.

Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir.

Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.