Antioksidan Tedavisi ile Yaşlanma Yavaşlatılabilir

Sabahları aynaya baktığınızda saçınızdaki beyazları veya yüzünüzdeki kırışıklıkları görmek can sıkıcı olabilir. Emin olun tüm dünya bu süreci engellemek için çalışıyor ve her gün yeni gelişmeler yaşanıyor. Bilim insanları gitgide yaşlanmanın durdurulabilecek, en azından yavaşlatılabilecek bir hastalık olabileceği fikri üzerinde durmaya başladı. Lomonosov Moscow State ve Stockholm Üniversiteleri’ndeki araştırmacılar canlıların yaşlanmalarında mitokondrinin rolünü araştırıyorlar. Eğer düşündükleri şeyi tam anlamıyla hayata geçirebilirlerse antioksidan tedavisi ile yaşlanmayı erteleyebiliriz.

Rus biyolog Vladimir Skulachev’in liderliğinde toplanan ekip genetiği değiştirilmiş özel bir fare soyu üzerinde araştırmalar yaptı. İsveç laboratuvarlarında farelerin DNA’larında tek bir mutasyon yapıldı. Binlerce genin arasına yerleştirilmiş tek bir mutasyon. Oldukça küçük görünüyor ama bu mutasyon mitokondriyel DNA’daki mutasyonların sayısını inanılmaz şekilde hızlandırdı. Normal zamanda iki yıldan fazla bir süre yaşayacak fareler bir mutasyon yüzünden ilk doğum günü partilerini bile göremediler. Bir de üstüne türlü türlü yaşa bağlı hastalıkla uğraştılar.

SkQ1 Mitokondriyi Hedef Alan Bir Antioksidan

Araştırmacılar genetiği değiştirilmiş farelerin 100 günlük olanlarına SkQ1 adlı yapay bir antioksidan verdiler. SkQ1 Moskova’da geliştirilmiş, mitokondriyi hedef alan bir molekül. Bildiğiniz gibi antioksidanlar serbest radikalleri yakalayarak mitokondrinin zarar görmesini engelliyor. Bu konuda daha önce birçok yazı yazmıştık. SkQ1 maddesi bir grup farenin içtikleri suya eklenirken, kontrol grubuna herhangi bir madde verilmedi.

Fareler 200-250 günlük olana kadar kontrol grubu çok hızlı yaşlandı ve kilo kaybetti. Bunların vücut ağırlıkları ve sıcaklıkları çok düşerken bazıları osteoporoza bile yakalandı. Farelerin hareketliliği ve oksijen kullanımı azalmıştı. Farelerin hepsi tipik yaşlanma belirtileri gösteriyordu. Diğer taraftan SkQ1 alan farelerde durum çok farklıydı. Antioksidan alan farelerde yaşlanma belirtilerinin çoğu görülmüyordu.

Antioksidan Tedavisi ile Yaşlanmanın Önüne Geçilebilir

Skulachev’in çalışması mitokondrinin yaşlanmada ne kadar kilit bir rol oynadığını bir kez daha gözler önüne seriyor. Yaşlanma teorilerinden biri de serbest radikallere odaklanan teoridir. Buna göre bu kararsız moleküller hücrede sağa sola yapışarak hücrenin yapısını bozuyor ve yaşlanmaya yol açıyor. Bu araştırmada kanıtlandığı üzere bu düşünce gerçekten doğru. Mitokondrileri hedef alacak bir antioksidan terapisi ile yaşlanmanın önüne geçilebilir. Tamamen durduramasak bile yavaşlatabilir veya sağlıklı bir yaşlanma sağlayabiliriz.

Ekip şimdi bu güzel gelişmelerin ışığında SkQ1 temelli bir ilaç geliştirmeye çalışıyor. Bunlardan bir tanesi Visomitin adlı bir göz damlası şeklinde olacak. Visomitin Rusya’da çoktan onay aldı ve klinik araştırmalarda test ediliyor. Şimdi Amerika’da 2. aşama deneyleri gerçekleştiriliyor. İlacın 2 – 3 yıl içinde piyasaya çıkması ve halka sunulması bekleniyor.