Apandis Aslında Ne İşe Yarıyor? Apandisin Görevi

Apandis yıllardır doktorlar tarafından belli bir işleve sahip olmayan sürekli sorun çıkaran bir organ olarak görülüyordu. Ancak son araştırmaların sonucunda Amerikan bilim insanları insan apandisinin vücuttaki temel görevini keşfettiklerini duyurdular.

Apandis Yararlı Bakterileri Saklıyor

Araştırmacılar apandisin bakteriler için güvenli bir barınak oluşturduklarını belirtiyorlar. Vücut bu bakterileri kolera, dizanteri gibi hastalıkların sonrasında bağırsaklar için takviye olarak kullanabiliyor. Bakteriyel enfeksiyonlarda doktorların en çok yazdıkları ilaç şüphesiz antibiyotiklerdir. Ancak antibiyotikler vücutta zararlı bakteriler kadar sindirim sistemindeki yararlı bakterileri de yok eder ve hasta için bunun yan etkileri oldukça ağır olabilir. Antibiyotiklerin sindirim sistemine verdiği bu zararın onarılması için vücut apandiste bulunan bakteri rezervlerini kullanıyor.

İleri Okuma: Bağırsaktaki Bakteriler

Apandisin işlevinin keşfedilememesinin en büyük sebeplerinden biri şüphesiz apandisi alınan insanların yaşamlarına sağlıklı bir şekilde devam etmeleridir. Apandis alınsa dahi bu hastanın sağlığında herhangi bir değişiklik yaratmıyordu. Doktorlar arasında yapılan gözlemler sonucu apandis zaman içinde iltihaplanabiliyor ve apandisit adlı rahatsızlık oluşuyor. Şiddetli karın hastası çeken hastalar doktora gittiğinde ilk müdahale hastanın apandisini açıp bakmaktır. Çünkü iltihaplanma apandisin yırtılmasına ve dolayısıyla hastanın ölümüne yol açabilir. Cerrahlar apandis sağlıklı bile olsa gelecekte oluşabilecek bir yırtılma tehlikesine karşı apandisi alırlar. Şimdiye kadar cerrahlarda apandisin ne de olsa bir işe yaramadığı düşüncesi hakimdi.

Antibiyotiğin Öldürdüğü Yararlı Bakterilerin Yedeği Apandiste Saklanıyor

Duke Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde görevli bilim insanları şiddetli kolera ve dizanteri sonrasında vücudun kaybettiği yararlı bakterileri apandisten sağlayabileceğini söylüyorlar. Ancak Prof. Bill Parker apandisin her ne pahasına olursa olsun korumamız gereken bir organ olmadığının altını çiziyor.

RMIT Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde Doçent Doktor Nicholas Vardaxis Duke Üniversitesi tarafından yapılan keşfin çok önemli olduğunu ve ortaya atılan teorinin mantıklı olduğunu ifade ediyor. Dr. Vardaxis araştırmayı değerlendirirken şu sözleri sarfediyor “Apandisle ilgili ortaya atılan bu teori mantıklı görünüyor, apandis bakterilerin tehlikelerden korunmak için kullanabilecekleri güzel bir yer olarak görülebilir. Apandis ve bağırsaklarda ki bakteri florası incelendiğinde iki floranın da aynı oluşu ortaya atılan teorinin doğruluğunu kanıtlar nitelikte.”

Bakteri Floraları Çok Benziyor

Apandisin temel işlevlerinden birinin buluşu ve bu konuda ortaya atılan teoriler elbette tıp dünyasında çok şeyi değiştirecektir. Apandisin içindeki bakteri rezervleri ile sindirim sistemi arasındaki ilişki büyük oranda aydınlatılmasına rağmen hala üzerinde çalışılacak noktalar var. Araştırma sonuçlarının etkileri ne kadar zaman sonra klinik uygulamalarda görülür bilinmez ama bu keşif bizler için çok olumlu sonuçlar doğuracağı bir gerçek.

1. http://www.abc.net.au/news/2007-10-10/scientists-discover-true-function-of-appendix-organ/693946
  2. http://www.facs.org/public_info/operation/brochures/app.pdf
Apandis Aslında Ne İşe Yarıyor? Apandisin Görevi

İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Moleküler Biyoloji ve Genetik mezunuyum. Şu an Roche'a bağlı olarak klinik araştırma koordinatörü olarak çalışıyorum. Ayrıca İstanbul Üniversitesi'nde ekonomi (açık öğretim) okuyorum. Lisans hayatım boyunca laboratuvarın yanında bilim yazarlığı, programlama, ney ve satranç ile uğraştım. Mezun olduktan sonra askere gitmeden önce sinirbilim.org'u kurdum. Şu an iş hayatım çok yoğun olduğu için eskisi gibi yazamıyorum. Yine iyi idare ettiğimizi düşünüyorum. Bana herhangi bir soru sormak isteyen varsa c.taybas@gmail.com'a mail atabilirler.