Beyin Büyüklüğü ve Kıvrımları

Beyin katmanları üst üste katlanmaktan ziyade daha fazla alan ve bu alanın verimli bir şekilde kullanılması için kıvrımlar yaparlar. Bu beyin kıvrımları girus ve sulkus adlı girinti ve çıkıntılar oluştururlar. Beyin geliştikçe girus ve sulkusların yapısı da serebral korteksin kalınlığı ve uzunluğuna bağlı olarak değişir ve belirginleşir. Uzun bir süredir insanlar serebral korteksteki kıvrım sayısının daha fazla nöron ve daha güçlü bir beyin anlamına geldiğini düşünüyordu. Hatta Albert Einstein’ın beyninde daha fazla kıvrım olduğu eskilerden beri söylenegelir. Anatomik olarak bakarsak kıvrımlı bir beyin doğal olarak düz bir beyinden daha fazla nöron barındıracaktır. Ancak nöron sayısının fazla olması daha yüksek bir zekâ ve düşünme becerisi anlamına gelmez. Zira, balina ve fillerin beyinleri bizden daha büyük ve kıvrımlıdır.

Beyin Büyüklüğü ile Bilişsel İşlevler Arasında Bir Bağlantı Yoktur

Evrimsel süreçte canlıların beyin büyüklüğü sürekli artamazdı ama yetenekler sürekli gelişmeliydi. Canlı kabiliyetlerinin artması için beyin gelişmeliydi ama beden/beyin oranının da belirli bir oranın üstüne çıkmaması gerekirdi. Bu yüzden doğa katlanmayı keşfetti! Araştırmacılar beyin büyüklükleri ile işlevleri arasındaki bağlantıyı anlamak için 74 farklı türün beyin yapısını ve kıvrımlarını incelediler. Beyin kıvrımları, yüzey alanı ve kıvrımların kalınlığı her zaman matematiksel bir ilişki içindeydiler. Tüm memelilerin beyinleri embriyonik gelişim esnasında kıvrılmaya başlıyor ve bu gelişim özel bir matematik içeriyordu. Düz bir haldeyken nöronların iletişimi daha zor olur. Ancak kıvrımlı yapıda nöronlar daha kolay hareket edebilir. Bu yüzden beyin kıvrımları beynin kararlı yapısını güçlendirir ve beyin omurilik sıvısının dolaşımı için de harika bir alan kazandırır. Beyin kıvrımları buna benzer daha birçok fayda sağlar. Ancak şunu bilmeliyiz ki serebral korteksteki katlanma miktarı nöronların sayısıyla doğrudan bağlantılı değildir. Önemli olan nöronların nasıl dağıldığıdır.