Beyin damarları nöral kök hücre sayısını artırabiliyor

Beyin damarları

Los Angeles California Üniversitesi’nde yapılan araştırmalar kan damarlarının anne karnında bebeğin beyin gelişimi üzerindeki birçok etkisini daha keşfetti. Elde edilen bulgulara göre beyin damarları nöral kök hücrelerin üretilmesini tetikleyerek beynin büyüme ve gelişmesinde rol oynuyor.

Anne karnında fetüsün beyni gelişirken yeni nöronlar nörojenik alanlar adı verilen yerlerde nöral kök hücrelerinden üretilirler. Ancak bugüne kadar bu nörojenik alanlarda nöral kök hücrelerin nöronlara dönüşmesi için gereken sinyallerin nasıl geldiği bilinmiyordu. Ekip ayrıca kök hücrelerin kan damarları aracılığıyla hangi kimyasal sinyalleri aldığını da keşfetti. Fareler üstünde yapılan çalışmalarda kan damarlarında bulunan NRP1 proteini alan nöral kök hücreler normal nöronlara dönüşürken, bu proteinden mahrum kök hücrelerde herhangi bir değişim olmuyordu.

Beyin damarları ile nöral kök hücrelerin arasındaki etkileşimin aydınlatılması sadece gelişimsel biyoloji açısından değil nörolojik vakaların tedavisinde de büyük umutlar vadediyor. Örneğin, sinir sisteminin bir kısmı hasar görmüş hastalarda kök hücre terapisi uygulanarak hasarlı kısım onarabilir. Bu işlemin uygulanmasında beyin damarlarının rolünün ve etkisinin bilinmesi terapinin başarı şansını çok artıracaktır.

Hazırlayan: Ali Çağlayan Taybaş