Beyin Faaliyeti Çocuklara Aktarılıyor

Hepimizin beyni özel bir şekilde çalışıyor ve tıpkı parmak izlerimiz gibi konnektotip adı verilen bir beyin izine sahip. Amerika’da Oregon Sağlık ve Bilim Üniversitesi’ndeki araştırmacılar bir süredir insan beyninin nasıl çalıştığını ve beyin dalgalarının takibini yapıyordu. Son bulgulara göre beyin faaliyeti kişide özgün olmakla beraber çocuklara da aktarılıyor. Tabii ki ebeveynlerin ve çocukların beyin dalgaları aynı değil ama ciddi bir kalıtımsal ilişki göze çarpıyor.

Bilim insanları buldukları sonuçları Network Neuroscience dergisinde yayınladılar ve araştırmaları çok ses getirdi. Ebeveynlerin yaşam boyu edindikleri tecrübeler epigenetik modifikasyonlar aracılığıyla yavrulara aktarıldığı biliniyordu. Fareler üstünde yapılan çalışmalar bu konuyu netliğe kavuşturmuştu. Şimdi beyin faaliyeti için de böyle bir şeyin olması çok heyecan uyandırıyor. Araştırmanın baş yürütücüsü Damien Fair’e göre belirli beyin sistemleri ve bağlantısallık örüntüleri ebeveynlerden çocuklara geçiyor. Bunun ne derece geçtiğini ve hangi etkenlere bağlı olduğunu şimdilik bilmiyoruz. Ancak araştırma patolojik vakalarda çok işimizi yarayabilir.

İleri Okuma: Epigenetik Mekanizma ile Nörogenez Düzenleniyor

Beyin Faaliyeti Nörolojik Hastalıkları Tespit Etmemize Yardımcı Olabilir

Beynin çalışma mekanizması hasta insanlarda daha farklı olabilir. Araştırmanın da bize sağlayacağı en büyük katkı çocuklarda ortaya çıkabilecek olası sorunları ebeveynlerinin beyinlerine bakarak anlayabilecek olmamız. Örneğin anne veya babadan biri şizofreni hastası olsun. Doğan çocuğun beyin faaliyeti ilk önce anne ve babasının beyniyle karşılaştıracak. Doktorlar bu şekilde çocuğun şizofreniye yakalanma ihtimali hakkında daha kesin tahminler yapabilir.

İleri Okuma: Şizofreni Nedir?

Araştırmacılar kardeş olan 350 yetişkin ve çocuğun fMRI taramalarını çekti ve bunları iki gruba böldü. Fair ve diğer araştırmacılar beyin bölgeleri arasındaki bağlantısallığı tespit etmek için yeni bir teknik kullandılar. Aynı zamanda kardeşlerin beyinlerinin de birbirine ne kadar benzediğini ölçmek için makine öğrenme (machine learning) yönteminden yararlandılar.

Hepimizin Beyni Özel

Kardeşlerin ve ailelerin beyin faaliyeti izlendiğinde çok açık bir ilişki görülüyor. Beyindeki bağlantıların tümüne konnektom adı verilir. Ebeveyn ve çocuklar arasındaki konnektom benzerlikleri nörolojik rahatsızlıkların tespit edilmesinde çok işimize yarayabilir.

Hepimizin beyninin çalışma biçimi kendine hastır ama aile içinde aktarılan bazı özellikleri de göz ardı edemeyiz. Konnektom beyin gelişiminin erken evrelerinde başlar ve ömür boyu devam eder. Özellikle 5 beyin bölgesinde ciddi kalıtımsal özellik görüldü. Bunların başında dışarıdan gelen bilgiyi filtreleyen frontoparietal korteks gelir. Bu beyin bölgeleri dikkat ve odaklanmadan sorumlu olup ADHD ve otizm gibi rahatsızlıkların tahmin edilmesinde çok önemli olacaktır.

İleri Okuma: Otizm Nedir?

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur. Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir. Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.