Deney Tüpünde Türleşme Gözlendi

Evrim milyonlarca yıllık süreçte gerçekleşen bir olaydır. Normalde insan hayatı gibi kısa sürelerde türlerin evrimini gözleyemeyiz. Ancak bazı istisnalar mevcut. Amerika’da California ve Michigan Üniversiteleri’nden araştırmacılar türleşme üzerine yeni deneyler yapıyorlardı. Türleşme, bir türün iki türe bölünmesiyle sonuçlanan, Charles Darwin tarafından öne sürülen bir evrimsel süreçtir. Deneylerin üzerinden bir ay geçmişti ki bilim insanları ilginç bir olay gözlemlediler.

Science dergisinde yayınlanan araştırmada Yard. Doç. Dr. Justin Meyer ilk önce iki reseptör kullanarak E. Coli bakterisini enfekte edecek bakteriyofaj lambda virüsünü yetiştirdiler. Daha sonraki zamanlarda araştırmacılar petri kabındaki virüse iki tip hücre verdiler. Virüsler saldıracakları hücreye özel reseptör türünü kullanarak o hücreyi enfekte edeceklerdi. Ancak beklenmeyen bir şey oldu! Bakteriyofaj lambda iki yeni türe bölündü ve her bir tür kendi reseptörüne sahipti. Başlangıçta iki reseptöre sahip olan virüs şimdi birer reseptöre sahip iki yeni virüs haline geldi.

Türleşme Çok Yavaş Gerçekleşir

Türleşme süreci araştırması çok zor olan bir süreç ve doğada çok yavaş gerçekleşiyor. Gözlemleyemeyeceğimiz kadar çok yavaş. İnsanlar gözleriyle görmeden bu sürece inanmakta zorluk yaşıyorlar ve anlamsız sözlerle evrimin önemini azaltmaya çalışıyorlardı. Lenski deneyi gibi bu araştırma da evrimin ne kadar gerçek olduğunu bir kez daha gözler önüne seriyor. Artık şüpheci olmaya gerek yok. Her şey ortada. Meyer bu deneyler sayesinde türleşme olup olmadığı konusunda kimsenin şüpheye kapılmasına imkan kalmadığını belirtiyor. Daha da önemlisi eskiden test edemediğimiz şeyleri artık test edebilir konumdayız.

Darwin Yine Haklı Çıktı!

Meyer’in yaptığı araştırmalar oldukça etkileyici. Evrim ve türleşmenin nasıl işlediği konusunda gelecek yıllarda bize çok daha fazla şey öğretecekler. Türleşme olayını ileri genetik teknikler ile incelediğimizde evrimsel biyoloji alanında çok daha fazla bilgiler edineceğiz. Kendi genetiğimiz nasıl evrimleşti, hastalıkları nasıl tedavi edebiliriz, nasıl daha uzun yaşayabiliriz? Bu soruların hepsi zaman içinde yanıtlanacak. Charles Darwin, doğaya en çok uyum sağlayanın hayatta kalacağını söylüyordu. Bu gerçek bir kez daha onaylandı. Türleşme süreci canlıların uyum yeteneğini arttırıyor ve hayatta kalma şanslarını yükseltiyor.

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur. Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir. Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.