Elektronik Sigara Normal Sigaradan Daha Sağlıklı mı?

Elektronik Sigara Normal Sigaradan Daha Sağlıklı mı

Sigara içen herkes sigaranın zararlarını bilir ama onu bırakamaz. Tanıdığım bağımlıların çoğu bırakmaya çalışıyor ama her defasında başarısız oluyor. Sigarayı bırakmak isteyen birçok insan çareyi elektronik sigara kullanmada arıyor. Elektronik sigara dumanında ne var ve sağlığı nasıl etkiliyor beraber bakalım.

Elektronik sigaralar ilk olarak 2004 yılında piyasaya sürüldü ve tütün isteğinin yerine geçebilecek sağlıklı bir alternatif olarak görüldü. Hem sigara içiyormuş hissi verecek hem de bir zararı olmayacaksa harika bir üründü. E-sigaralar görücüye çıkınca Amerika’da sigara kullanımında azalmalar başladı. 1960’larda nüfusun neredeyse %42’si sigara kullanıcısıyken, bu rakam günümüzde %17’lere kadar gerilemiş durumda. Normal sigaranın sağlığa zararları 1940’lardan beri biliniyor. Elektronik sigara ilk üretildiğinde herkes onun daha az zararlı olduğunu düşünüyordu çünkü hiç kimse uzun vadeli bir çalışma yapmamıştı. Bilim insanları e-sigara kullananları uyarmaktan başka bir şey yapamıyordu. Elektronik sigaraların sağlığı nasıl etkilediğine dair ortada net kanıtlar yoktu. Ancak şimdi işler değişti. Artık elimizde daha sağlam kanıtlar var.

Elektronik Sigara Toksik Maddeler Barındırıyor

New England Journal of Medicine 2015 yılında elektronik sigaralardan yayılan dumanın içinde formaldehit olduğunu duyurdu. Formaldehit deride, gözde, burunda ve boğazda yanma, kaşıntı hissine neden olan toksik bir maddedir. Ayrıca kanserle ilişkili olduğundan şüpheleniliyor. Amerika’da Rochester Üniversitesi’nde Prof. Dr. Irfan Rahman elektronik sigaraların ağız sağlığını nasıl etkilediğini araştırmaya başladı. Elektronik sigara yakıldığında ortaya çıkan duman hücrelerin inflamatuvar proteinler salgılamasına neden olarak hücre içindeki stresi tetikliyordu. Hücresel stres ne kadar çok olursa ağız içi yaraların ve çeşitli rahatsızlıkların görülme ihtimali de o kadar çok oluyordu.

Normal sigaraların içinde nikotin dahil yaklaşık 250 zararlı kimyasal bulunur. Sigara yakıldığında bunları bir kısmı buhar ile beraber kaybolur. Sigaranın likit formunda nikotin daha yoğun şekilde bulunduğundan normal sigaradan daha fazla kana karışır. Bu da özellikle kalp damar hastalıkları için normal sigarada olduğundan daha büyük bir tehlike arz ediyor demek.

Bağışıklık Sistemini Zayıflatıyor

Fareler üstünde yapılan bir araştırmada ikinci el e-sigaranın bağışıklık sistemini zayıflattığı görüldü. İkinci el duman başkasının içtiği sigaradan çıkan dumandır. Halk arasında pasif içicilik olarak da bilinir. Bakteriyel ve viral enfeksiyona yakalanmış biri e-sigara dumanına maruz kalırsa bağışıklık sistemi oldukça zayıflayıp hastalıklara karşı daha savunmasız kalabilir. Elektronik sigara dumanına maruz bırakılan farelerin akciğerlerinde bakterilerin yok edilemediği tespit edildi. Bu fareler viral enfeksiyona yakalandığında ise çok kilo kaybettiler ve bağışıklık sistemlerinin çöküşü neredeyse ölüme yol açıyordu.

Normal sigara kullanımını bırakmaya yardım etmesi için e-sigara kullanımı yaygın bir alışkanlık olsa da FDA henüz buna onay vermedi. Elektronik sigaraların normal sigaralardan bir artısı olması gerekiyor ancak elimizde henüz yeterince kanıt yok. Belki elektronik sigara içmek daha bile zararlı olabilir. Şu an için net bir şey söyleyemiyoruz ama elektronik sigaralar sütten çıkmış ak kaşık değil. Dumanı içinize çekerken sağlığınıza mutlaka zarar verdiğinizi bilmelisiniz.

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur. Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir. Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.