Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?

Astronomi 1000 yıl önce çıplak gözle yıldızlara bakmaktan veya 300 yıl önce olduğu gibi sadece teleskopla uzayı incelemekten çok daha farklı bir noktaya geldi. Elimizdeki teknoloji sayesinde ROSAT, Fermi Teleskopu, Planck Teleskopu gibi aletlerle evreni insan gözünün göremeyeceği dalga boylarında inceleyebiliyoruz.

Görünür ışık spektrumunda bakarsanız 300,000 galaksinin yer aldığı bir evren fotoğrafını böyle görürsünüz.

Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?

Belki çıplak gözlerimizle baktığımızda evreni saf haliyle göremiyoruz ama farklı mercekler yardımıyla evren hakkında çok daha fazla bilgi alabiliyoruz. İşte bu merceklerden bazıları altında evrenin görüntüsü.

Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?
X-ray ışınları altındaki evrenin görüntüsü.

Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?
Gama ışınları altındaki evrenin görüntüsü

Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?
Kızıl ötesi ışınları altındaki evrenin görüntüsü

Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?
Mikrodalga dalga boyunda evrenin görüntüsü

Farklı Dalga Boylarında Evren Nasıl Görünüyor?
Radyo dalgaları ile baktığımızdaki görüntüsü

Elektromanyetik spektrumda dalga boyu en kısa, frekansı en yüksek olan dalgalar gama ışınlarıdır. X-ray’ler gamadan biraz daha büyük olup frekansı daha düşüktür. Dalga boyunun uzunluğuna göre dizilim Gama< X-ray < Görünür ışık < Kızılötesi < Mikrodalga < Radyo Dalgaları şeklindedir.