Galanin

galanin

Galanin GAL geni tarafından kodlanan, beyinde, omurilikte ve sindirim sisteminde bulunan bir nöropeptittir. Galaninin hücre içi sinyal mekanizması G-protein kenetli reseptörleri aracılığıyla olur. Galaninin işlevsel rolü büyük oranda bilinmemektedir ancak nöronların aksiyon potansiyellerini düzenleme ve engelleme olaylarına karışır. Ayrıca insanlarda ağrı algısı, yeme davranışları, uyuma ve uyanma döngüleri, bilişsel işlevler ve ruh halinin düzenlenmesi gibi pek çok olayda rol oynar. Hipotalamusun preoptik alanındaki galanin nöronları ebeveyn davranışlarını da kontrol edebilir. Bu nöropeptit Alzheimer hastalığı, epilepsi, depresyon ve yeme bozuklukları gibi pek çok hastalıkla ilişkilidir. Pek duyulmayan bir nöropeptit olan galanin nöronlarının koruyucu bir etkiye sahip olduğu hatta yeni nöron oluşumunu (nörojenez) bile tetikleyebildiği bilimsel araştırmalarca kanıtlanmıştır.

5.0