Hastalıklar Nöron Transfer Ederek Tedavi Edilebilir

Beyindeki nöronların hassasiyeti ve ölen nöronların yerine yenilerinin gelmesinin zor bir süreç olmasından dolayı Lüksemburg Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar beyne nöron olacak şekilde programlanmış deri hücreleri nakletmeyi denediler. Altı ay süresince yapılan bu nakletme işlemi sonunda nöronlar beyinde tam anlamıyla işlevsellik kazandı. Uzun süre hayatta kalabildikleri için başarılı görülen bu işlem hastalıklı nöronların sağlıklı olanlarla değiştirilebileceği yeni tedavilerin de kapısını aralamaktadır. Özellikle Alzheimer hastalığı, Parkinson hastalığı gibi nörodejeneratif hastalıklar için en büyük sorun nöron kaybıdır. Bu durumda bu tedavinin odak merkezinde bu hastalıklardan muzdarip insanlar yer alacaktır.

Vücut Hücreleri Nöronlara Dönüştürülerek Hastalıklar Tedavi Edilecek

Araştırma ekibinin liderliğini üstlenen Prof. Dr. Jens Schwamborn nörodejeneratif hastalıklarda kullanılmak üzere çeşitli hücreleri nöronlara dönüştürerek bunları beyne nakletmek için uzun süredir çalışıyordu. Hastalıklı ve ölü nöronları sağlıklı nöronlarla değiştirmek mümkün fakat en uygun koşulları sağlamak için yoğun bir şekilde çalışmak gerekiyor. Eğer bu nöron nakletme işlemleri bir gün tam anlamıyla işlevsel bir şekilde yapılırsa Parkinson gibi hastalıkların etkileri en aza indirilebilir. Schwamborn hücre terapisinin bir gün mutlaka gerçekleşeceğini ve hastalıklar üzerinde başarıyla uygulanacağını söylüyor.

Çeşitli hücreler üzerinde yürütülen araştırmaların son aşamasında deri kök hücrelerini tekrar programlayarak nakledilebilir uygun nöronlara dönüştürmek mümkün oldu. Fareler üzerinde yapılan araştırmada hücreleri kullanılan farelerin hiçbiri hipokampüslerine ve beyin kortekslerine nakledilen nöronlara karşı ters bir tepki göstermedi ve 6 ay sonra bile uygulanan işlemin herhangi bir yan etkisi görülmedi.

İleri Okuma: Hipokampüs Nedir?

Hipokampüse Nöron Yerleştirilebilir

Nöronları diğer vücut hücrelerinden ayıran çok önemli bir nokta var. Örneğin deri hücreleri birbirleri arasında yığılma yaparken nöronlar sürekli sinaptik bağlantılar kuruyor ve nöronların işlevselliğini bu sinaptik bağlantılar belirliyor. Bir nöronun sayıca 10,000’e varan sinaptik bağlantı yapabilme potansiyeli bu hücrelerle çalışmanın zorluğunu oluşturuyor.

Yapılan testler araştırmacıların ölü veya hasarlı dokuları tedavi etmede nasıl davranacakları konusunda ışık tutmaktadır. Belki hafıza gibi belirli nöronların kilit rol oynadığı bilişsel süreçlerde bu hücresel tedavi yöntemleri işe yaramayabilir ancak dopamin gibi çeşitli hormon ve nörotransmitterleri salgılamakla görevli nöronların hasar görmesinde bu yaklaşımlar büyük yarar sağlayacaktır.

1. http://medicalxpress.com/news/2014-08-implanted-neurons-brain.html