Kadınların Memeleri Erkeklere Neden Çekici Gelir?

Yıllardır bilim insanlarının kafalarında soru işaretlerine neden olan ama kolay gibi gözükmesine rağmen bir türlü aydınlatılamayan bir konu olan “kadınların memeleri erkeklere neden çekici gelir” hakkında yeni bir teori üretildi. Heteroseksüel erkekler neden kadınların göğüs bölgesinde bulunan yağlı bir doku parçasına bu kadar kafayı takmış durumdalar?

Emory Üniversitesi’nde psikiyatri departmanında görevli Profesör Larry Young’ın bu konudaki düşünceleri çok ilgi çekici. Young insanın evrimsel sürecinde anne ile bebek arasındaki ilişkiyi güçlendirmek için emzirme sürecinde bebekte birtakım nöral ağlar ortaya çıktığını belirtiyor. Bu nöral ağlar bebeklik çağını geçip ergenliğe ulaşan erkek bireylerde farklı bir amaca hizmet ediyor olabilir. Bebeklik çağlarında insanlar hayatta kalmak için anne sütüne dolayısıyla annenin memesine muhtaçtır. Ancak bebeklikten çıktıktan sonra da memeler bazı açılardan önemli olabilir. Özellikle erkek bireyler ergenlikten sonra cinsel dürtülerin de etkisiyle kadınların memeleri ne karşı ilgi duyuyor olabilir.

Kadınların Memeleri Oksitosin Salgılatıyor

Emzirme esnasında kadınların meme ucu uyarıldığında annenin beyninde aşk kimyasalı olarak bilinen oksitosin salgılanır. Bu hormon annenin dikkatini bebek üzerinde toplamasına yardım eder ve onunla ilgilenmesi konusunda destek olur. İlginçtir ki son yıllarda yapılan araştırmalar bu hormonun salgılanmasını sağlayan nöral devrenin bebekler için kullanılmak üzere oluşmadığı bulundu.

İleri Okuma: Oksitosin Nedir?

Birçok araştırma kadınların büyük çoğunluğunda meme ucunu uyarmanın cinsel istek uyandırdığını ve vajinal ile klitoral uyarım ile aynı beyin bölgelerini faaliyete geçirdiğini göstermiştir. Bir erkek, partnerinin meme ucuna dokunduğunda veya masaj yaptığında, bu eylem kadının beyninde oksitosin salgılanmasına yol açıyor. Anne ile bebek ilişkisini düşündüğümüzde bir önceki bahsettiğimiz durum için şunu diyebiliriz, oksitosin kadının dikkatini ve ilgisini partnerinin üstünde toplamasını yardım ediyor ve bu kişiyle arasındaki bağı güçlendiriyor.

Evrimsel Süreçte Kadınların Memeleri

Erkekler bu davranışı kadınlar üstünde yaptıkça partnerlerinin kendilerine olan bağı artıyor. Evrimsel süreçte bu durum erkeklerin bu davranışı tekrarlamaları ve bunu yapmak istemeleri şeklinde insanın fizyolojik ve psikolojik yapısını şekillendiriyor. Evrimin en temel unsurlarından bir şüphesiz üreme ve neslin devamıdır. Neslin devamını sağlamak için de karşı cinslerin birbirlerine yakınlaşmaları gerekmektedir. Oksitosin hormonu bu yakınlaşmayı sağlamada önemli bir rol oynamaktadır.

Young kendi sözleriyle bu gelişmeleri şu şekilde yorumluyor: “Erkeklerin kadın memelerine olan ilgisi heteroseksüel erkeklerde olan ve ergenlikle beraber harekete geçen bir beyin organizasyonudur. Evrim erkeklerdeki bu beyin organizasyonunu kadınlara karşı cinsel ilgi uyandıracak şekilde seçti. Çünkü sonuç olarak bu organizasyon kadınların bağlanma duygularını güçlendiriyor ve onları partnerine daha bağlı yapıyordu.”

Diğer Memeli Hayvanlarda Durum Nasıl?

Evrimsel sürecin getirdiği bu sonuç neden diğer memeli hayvanların aksine sadece insanlarda var? Young’ın düşüncesine göre bu durum tek eşlilikten kaynaklanıyor. Çünkü memeli hayvanların 97%’sinde tek eşlilik görülmüyor dolayısıyla çiftler arasında bağlanma gibi bir ihtiyaç da bulunmuyor. İkinci bir sebep olarak bizim fizyolojik yapımız ve cinsel ilişki esnasındaki pozisyonlarımız geliyor olabilir. İnsanlar birçok memeli hayvanın aksine iki ayağının üstünde kolayca dik durabilen ve yüz yüze bakarak cinsel ilişkide bulunan canlılar. Bu durum da erkeklerin kadınların meme uçlarına dokunması için daha fazla fırsat veriyor.

Tek eşli tarla farelerinde meme uçları aşağıya doğru sarkıyor. Bu hayvanlar arkadan çiftleştikleri için onlarda bu tür bir evrimsel adaptasyon gerçekleşmedi. Bu durumda insanın cinsel evrim süreci kadınların memelerine daha fazla önem vermiş diyebiliriz. Erkeğin kadınların memeleri ne olan ilgisi zaman içinde bir beyin nöral ağı geliştirmiş olmalı. En güncel bilgilerin de dahil olduğu bildiğimiz her şeyi göz önüne alırsak bu evrimsel değişikliğin en büyük sebebinin kadının partnerine olan bağlığını ve annelik bağını güçlendirmek olması çok olası gözüküyor.

Her Kültürde Aynı Değil

Young’ın öne sürdüğü bu yaklaşımlar kültürden kültüre, milletten millete değişebilir. Evrimsel açıdan erkeklerin bu ilgisi genel olarak avantajlı bir durum olabilir ama kesin bir kural yoktur. Örneğin bazı Afrika kabilelerinde kadınlar memelerini herhangi bir giysiyle örtmüyorlar ve erkekler de öyle aman aman bir ilgiyle onlara bakmıyorlar. Ancak burada şu anlaşılmasın, bu insanlar memelerini örtmedikleri için cinsel faaliyetlerde memelerin hiçbir rolü yok demiyoruz. Meme uçlarına dokunmak bu kadınlarda cinsel uyarım sağlayabilir de sağlamayabilir de, bu konuda henüz yeterince bilimsel çalışma mevcut değildir.

1. http://www.livescience.com/23500-why-men-love-breasts.html
  2. http://www.huffingtonpost.com/larry-young-phd/breasts_b_1910401.html

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur. Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir. Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.