Kola İçince Ne Olur?

Marketlerde çokça tüketilen kola ürünleri pek çok açıdan sağlığa zararlı. Sadece kendiniz için değil doğmamış çocuğunuzu bile etkileyebilecek bir hasar mekanizmasından bahsediyoruz. Epigenetik olarak hücreleriniz ve DNA’nızın aldığı hasarlar çocuklarınıza aktarılıyor, hatta yaşadığınız tecrübeler bile çocuklarınıza aktarılıyor. Kola ile ilgili çıkan asılsız haberlerden ziyade akademik makalelere göz attığımızda şunları görüyoruz. (1) Aşırı kola tüketimi kandaki potasyum seviyesini çok düşürerek “hipokalemi” rahatsızlığına neden oluyor. (2) Yaşlı kadınlarda osteoporoz adlı kemikteki mineral yoğunluğunun azalması hastalığını arttırıyor. (3) Hamilelikte şeker hastalığı riskini arttırıyor. (4) İçerdiği fosfat dolayısıyla kalp rahatsızlıklarına ve kan basıncının artmasına neden oluyor.

Kola İçince Ani Yükselen Şeker Mitokondrilerin İşlevini Değiştiriyor

Kola içince kandaki şeker seviyesi ani olarak yükseldiği için bu durum şeker hastalığı gibi büyük riskler taşıyor. Şeker yoğunluğunun artması hücrelerde mitokondrilerin işlevinde de önemli değişmelere yol açıyor. Herkesin bildiği gibi mitokondrinin hücredeki görevi enerji sağlamaktır. Enerji üretimi ve solunumun yanı sıra mitokondriler yemek sonrası kan şekeri yükseldiğinde de faaliyete geçiyorlar. Yale Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırmacılarının bulgularına göre mitokondriler şekerin kanda ani olarak yükselişlerinde mitokondriler hemen durumu anlayıp hücrelerde çeşitli işlevlerde rol oynuyorlar.

Çalışmanın amacı beyindeki nöronların kanda şeker seviyesi yükseldiğinde nasıl tepki verdiklerini görmekti. Kan şekeri pankreastan salgılanan insülin hormonu ile düzenlenir. Kan şekeri arttığında vücut insülin salgılayarak fazla şekerin hücreler depolanmasını ve bu şekilde kanın yoğunluğunun azalmasını sağlar. Yapılan bu çalışma bazı nöronlardaki mitokondrilerin sistemik glikoz kontrolünde çok önemli bir role sahip olduğunu gösteriyor.

Ekibi şaşırtan bir başka nokta, mitokondriler sadece glikozun geldiğini anlamakla kalmıyor, vücudun işini kolaylaştıracak bazı değişikliklerde de sahne alıyor. Kan şekeri arttığında bazı proteinler üreterek hücrenin şeklini ve işlevini değiştirmesini sağlayabiliyor.

Kilo Vermek İçin Egzersiz Tek Başına Yeterli Değildir

Coca Cola şirketinin yaptıkları bununla kalmıyor. New York Times’ın 9 Ağustos 2015 tarihli haberine firma şekerli içeceklerin obeziteye neden olmadığını savunan İngiliz bilim insanlarına 3 milyon sterlin finansal destek sağlıyor. Firma yetkilileri obeziteyi önlemek ve kilo vermek için aldığınız kalorileri düşünmek yerine egzersiz yapmayı tavsiye ediyor (5) ancak gerçek bunun tam tersi. Bugün tamamen kanıtlanmış gerçek şudur: Eğer kilo vermek istiyorsanız egzersiz tek başına yeterli değildir. Tek bir Snickers’ı eritmek için bile 8 km koşmanız gerekiyor. Bunun yerine az yemeniz ve içmeniz kilo vermek için daha etkili bir yöntem (6). Kola ve diğer şekerli içeceklerle ilgili daha anlatılacak çok bilgi var ancak hepsi hakemli dergilerde yayınlanmadığı için kaynak göstermekte çekiniyoruz. Zaman içinde elimizden geldiğince akademik makalelerden kaynak göstererek sizlere daha güvenli bilgiler ulaştırmaya çalışacağız.

1) http://bit.ly/1KyFOjc