Bilim İnsanları Nörodejenerasyonu Durdurmayı Başardı

Sevdiğiniz birinin gözlerinizin önünde hastalık geçirdiğini hayal edin. Onu iyileştirmek için elinizden ne geliyorsa fazlasıyla yaparsınız. Peki ya eliniz kolunuz bağlıysa? Nörodejeneratif rahatsızlığa sahip pek çok hasta ve hasta yakını maalesef bu durumda ve gözü kulağı bilim dünyasından gelecek umutlu haberlerde. Bilim dünyası nörodejeneratif hastalıklarına iyi gelebilecek yeni ilaçlar arayışında.

Pek çok nörodejeneratif rahatsızlığın sebebi yanlış katlanmış proteinlerin beyinde birikmesidir. Yanlış katlanmış bu proteinler Alzheimer ve Parkinson hastalıkları gibi rahatsızlıkların yanı sıra prion hastalıklarında  da önemli bir etkendir. Bilim insanları nörodejenerasyonu durdurmak için onlarca yıldır yeni yöntemler deniyordu. Nihayet iki ilacın nörodejenerasyonu durdurmada çok etkili olduğu görüldü.

İleri okuma: Alzheimer, Parkinson ve Huntington Hastalığı Ortak Özeliğe Sahip

Nörodejenerasyona Sebep Olan Yeni Bir Yolak Bulundu

Birkaç yıl önce farelerde beyin hücresi ölümüne yol açan önemli bir yolağı tespit eden bilim insanları, bu yolağı engelleyen ve nörodejenerasyonu önleyen iki ilaç buldu. İlaçlar farelerde denendi ve ilaçlardan biri zaten insanlarda kullanıma lisanslı olduğu için klinik araştırmalara hazırdı.

Araştırma ekibi önce prion hastalığına sahip farelerde yanlış katlanmış proteinlerin birikiminin farelerin doğal bir savunma mekanizmasını aşırı derecede faaliyete geçirdiğini ve beyin hücrelerinde yeni proteinlerin üretimini durdurduğunu buldu.

Araştırmacılar daha sonra farelerde protein üretim hızını eski haline getiren iki ilaç tespit etti: onay almış antidepresan olan trazodon hidroklorür ve antikanserojen ilaç olarak denenen dibenzoilmetan. Her iki ilaç da, prion hastalığı olan farelerin çoğunda beyin hücresi hasarı belirtilerinin ortaya çıkmasını engelledi ve frontotemporal demanslı farelerde hafızaya dayalı işlevleri düzeltti. Her iki fare modelinde de ilaçlar nörodejenerasyonun bir özelliği olan beyin küçülmesini azalttı.

İleri Okuma: Frontotemporal Demans (Bunama) Nedir

Antidepresanlar Demans Tedavisinde Kullanılabilir

Leicester’deki Tıbbi Araştırma Konseyi (MRC) Toksikoloji Birimi’nden ekibe liderlik eden ve şimdi Cambridge Üniversitesi’nde bulunan Profesör Giovanna Mallucci, İngiltere Demans Araştırma Enstitüsünün beş ortak yöneticisinden biridir. Malluci, “Trazodonun insanlarda kullanımının güvenli olduğunu biliyoruz, nörodejenerasyona sahip farelerde beyin hücrelerinde gördüğümüz ilacın koruyucu etkilerinin Alzheimer hastalığının erken evrelerindeki insanlar için de geçerli olup olmadığını test etmek için artık klinik bir araştırma yapılabilir. 2-3 yıl içinde, bu yaklaşımın hastalığın ilerlemesini yavaşlatıp hastalığı azaltıp azaltmayacağını bilebiliriz ve bu da bu bozuklukların tedavisinde çok heyecan verici bir ilk adım olacaktır. İlginçtir ki trazodon, demansın sonraki evrelerinde hastalık belirtilerini tedavi etmek için kullanılmıştır, bu nedenle bu grup için güvenli olduğunu biliyoruz. Şimdi, ilacın erken bir aşamada hastalara verilmesinin; hastalar üzerindeki etkisini, rahatsızlığı durdurmasına veya rahatsızlığın yavaşlamasına yardımcı olup olmadığını öğrenmek lazım” dedi.

İleri Okuma: Mutluluk Hapı Antidepresanların Karanlık Yüzü

Alzheimer Derneği Araştırma ve Geliştirme Müdürü Dr. Doug Brown şunları söyledi: “Bu bulguların doğuracağı sonuçlar sebebiyle heyecanlıyız. Prion hastalığı olan farelerde başlangıçta keşfedilen bir tedavi yaklaşımının bazı demans formlarında beyin hücrelerinin ölümünü önlemek için de çalıştığını göstermektedir. Bu araştırma çok erken bir aşamadadır ve insanlarda henüz test edilmemiştir. Ancak ilaçlardan birinin depresyon için bir tedavi olarak zaten mevcut olması nedeniyle, laboratuvardan eczaneye ulaşma süresi önemli ölçüde azaltılabilir “dedi.

Hazırlayan: Rukiye Akgün