Panik Bozukluk

Panik bozukluk

Panik bozukluk sürekli tekrarlanan, beklenmedik panik ataklar ile karakterize edilen bir rahatsızlıktır. Birey, tekrar panik atak yaşamak konusunda o kadar çok kaygılanır ki bu kaygı normal psikolojik işleyişe etki eder.

Amerika’da yetişkinlerin %4’ü panik bozukluk yaşıyor. Kadınların bu rahatsızlığı yaşama ihtimali erkeklere göre 2-3 kat daha yüksek. Panik bozukluk yaşayan insanların alkol ve diğer maddeleri kullanma ihtimali daha yüksektir. Ayrıca bu kişilerin intihar oranları da daha yüksek oluyor, sosyal işleyişleri azalıyor ve evlilik içi mutlulukları daha düşük oluyor. Panik bozukluktan muzdarip insanların aşağı yukarı üçte biri depresyon yaşar.

İleri Okuma: Depresyon Belirtileri Nelerdir?

Panik Bozukluk Belirtileri

Panik atak; aşağıdaki belirtilerin en az dördünün görüldüğü, şiddetli korku veya rahatsızlık dönemleridir: Çarpıntı, terleme, titreme, nefes alamama, boğulma hissi, göğüs ağrısı, mide bulantısı, baş dönmesi ve kontrolü kaybetme veya ölme korkusu.

Panik bozuklukları genellikle ilaçla -benzodiazepin, antidepresan (serotonin geri alımını engelleyen Prozac benzeri ilaçlar)- ve/veya psikoterapi ile tedavi edilir. Başarılı bir tedavi, 3-8 aylık bir ilaç tedavisi ve psikoterapi gerektirebilir. Ancak, bazı hastalarda ilaç tedavisi bittikten sonra panik atak/bozukluk nüksedebiliyor. Araştırmacılar bir yıl süren psikoterapi ve ilaç tedavisinin ardından hastaların  %30-50’sinin belirtilerden arındığını tespit etti.

İleri Okuma: Antidepresanların Karanlık Yüzü

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur. Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir. Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.