Prebiyotikler Stres ile Baş Etmede Yararlı Olabilir

Probiyotiklerin artık ‘bakteri‘ oldukları konusunda hemfikiriz. Peki ya prebiyotikler? Prebiyotikler, yulaf, kuşkonmaz ve kuru baklagiller gibi birçok bitkisel kaynaklı olan, sindirilemeyen besinlerdir. Probiyotik bakteriler, prebiyotikleri yiyerek beslenirler. Belli tip bakteriler ayrıca anne sütünde bulunan bir prebiyotik olan laktoferrin (protein) ile de beslenirler.

Prof. Monika Flesher’in tarafından yayınlanan Frontiers in Behavioral Neuroscience dergisindeki makalede, prebiyotiklerin düzenli kullanımının mikrobiyatadaki yararlı bakterilerinin artabileceğine ve stres dolu olaylardan sonra normal bir uyku örüntüsü sağlayabileceği bulunmuş.

Deneyde, prebiyotik katkılı ve katkısız diyetlere sahip 2 grup fareye, birkaç hafta stres uygulanmış. Sonunda, prebiyotik katkılı diyet uygulanan farelerde, mikrobiyata bozulması görülmemiş ve ayrıca kontrol grubuna göre daha sağlıklı bir uyku düzeni sağlanmış.

Peki bu insanlar için de geçerli mi?

Uzmanlar şimdi bunu araştırıyor fakat birçok bitkide bulunması ve etkili olan özellikleri için denemeye değer.

Not: Türkiye’de henüz yeterince olmasa da probiyotiklerle zenginleştirilmiş ürünler çok revaçta. Fakat bu ürünler normal ürünlerde pahalı ve her yerde bulunamıyorlar. O zaman prebiyotikleri artıralım ki, probiyotik bakteriler beslensin ve sayıları artsın. Bu yüzden prebiyotik içeren besinleri diyetlerimizde kullanmaya özen gösterelim. Birkaçı; soğan, sarımsak, kuşkonmaz, yulaf, enginar, bezelye.

Hazırlayan: İrem Yakışıklı