Retinada Yeni Bir Miyop Hücresi Keşfedildi!

Retinada Yeni Bir Miyop Hücresi Keşfedildi

Her yeni güne uyandığınızda gökyüzündeki güneşe bakıp onu selamlıyor musunuz? Ya da gün içerisinde kaç insan yüzü görüyorsunuz ? Akşam uyumak için başınızı yastığa koyduğunuzda gözlerinize teşekkür edin. Gün boyu hiç sızlanmadan çalışıyorlar ve onların değerini sadece bozulduğunda anlıyoruz. Miyop da gözlerimizin değerini anladığımız rahatsızlıklardan bir tanesi.

Retinada, görsel dünyayı algılamak için kullandığımız tüm bilgileri bir arada toplayan yaklaşık 50 tür retinal gangliyon hücresi vardır. Bu hücrelerin her biri, alan içindeki herhangi bir noktada renk veya hareket gibi farklı görsel bilgi sağlar.

Miyop Tedavisi İçin Önemli Bir Adım

Bilim insanları retinadaki işlev bozukluğunda miyopa neden olabilecek bir miyop hücresi keşfettiler. Northwestern Üniversitesi Phinberg Tıp Fakültesi’ndeki baş araştırmacı ve oftalmoloji asistanı Greg Schwartz çalışma ile ilgili “Bu keşif, miyopu kontrol etmek için yeni bir terapötik hedefe yol açabilir’’ ifadesini kullandı. Yeni keşfedilen retina hücresinin ışığa karşı oldukça duyarlı olmasının yanında bu hücreler gözün nasıl büyüdüğünü ve geliştiğini de kontrol edebiliyor. Hücre göze çok uzun bir süre büyüme sinyalini iletiyorsa, görüntüler retina üzerine odaklanmamakta, bu da sadece yakını görmeye ve bir ömür boyu gözlük veya kontakt lenslerin kullanımına sebebiyet vermektedir. Schwartz, “Gözün çocukluk döneminde doğru zamanda büyümesini durdurması gerekiyor” dedi.

Uzun süredir retinanın görüntüyü göze odaklamak için bir sinyal içerdiği ve bu sinyalin çocukluk döneminde göz büyümesini düzgün bir şekilde düzenlemek için önemli olduğu biliniyordu. Fakat yıllardır hiç kimse hangi hücrenin hangi sinyali taşıdığını bilmiyordu. Potansiyel olarak önemli eksikliğin bulunduğunu ve bu hücrenin aslında bu görevi yapan hücre olduğu açıklandı.

Miyop ON Delayed Hücrelerden Kaynaklanıyor Olabilir

Schwartz gittikçe parlayan ışığa karşı tepki vermekte geç kalmasından ötürü bu hücrelere “ON Delayed” (geciken) ismini verdi. ON Delayed hücreleri bir görüntünün odak noktasına gelip gelmediğine dair hassas bilgileri veren ve test edilen diğer birçok hücre tipine nazaran benzersizdi. Sinir devresi, bu hücrenin retina içindeki diğer hücrelere nasıl bağlandığı ve bu eşsiz duyarlılığı elde ettiğini ortaya koyan diyagram olarak nitelendirildi.

Kapalı ışık tayfı, insan gözünde bu fotoreseptör gruplarını etkinleştiren, retina üzerinde yapay bir zıtlık görüntüsü eşdeğeri oluşturan yüksek kırmızı / yeşil kontrasta sahiptir. Schwartz, ON Delayed retina gangliyon hücresinin insan versiyonunun bu gibi desenler tarafından aşırı uyarılabileceğini ve gözün aşırı büyümesine neden olduğunu, bunun da miyopa neden olacağını söyledi.

Sırada Hayvan Modelleri ve Genetik Analiz Var

Çalışmayı yapmak için mikroskobik cam elektrotlar kullanılarak, bir foton, retinadaki hücrelerden gelen elektrik sinyallerini kaydederken, dijital bir projektöre ışık desenleri sunuldu. Bir sonraki hedefin bu hücreye özgü bir gen bulmak olduğunu belirten bilim adamları bu çalışmayı fare modelleri üzerinde yapacaklarını belirttiler.

Amerika Ulusal Sağlık Enstitüsü (NIH) tarafından finanse edilen Schwartz sırada hayvan modelleri ve genetik analiz yapacaklarını belirtti. Yeni hücrelerin belirli işlevleri ile tanımlanmasını, genetik imzalarını analiz etmeyi ve hücrelerin retina içinde ve beyindeki hedeflerine nasıl bağlı olduğunu anlamayı istiyor. Ekibin bu çalışması görme engelli kişilerin tedavisinde ve yapay retinal protezin işlevini iyileştirmek için gen terapisinde kullanılabilir.

Hazırlayan: Damla Uludağ

Damla Uludağ

Damla Uludağ, 1995 yılında İstanbul’da doğmuştur. Eğitim hayatını İstanbul Medipol Üniversitesi’nde sürdürmektedir. Devam eden üniversite hayatında fizyoloji tutkunu olan Damla, bu alanı sinirbilim ile bir bütün haline getirmek istemektedir. Sinirbilime olan ilgisi “Geleceğin Bilimi” platformunda hala aktif olduğu sinirbilim atölyesi sayesinde daha çok artmıştır. Sinirbilim adına düzenlenen “404 NeuroScienceFound” isimli panelde beyin plastisitesi üzerine sözlü sunum yapmıştır. Gelecek dergisinde yayınlanmak üzere sinirbilim alanı ile ilgili “Sirkadiyen Ritim” konulu yazısını yazmıştır ve bu derginin yaşam bilimleri editörlerindendir. Aynı zamanda çizim ve müzik ile amatör olarak ilgilenmektedir. Hücresel sinirbilim alanındaki tüm konularda merakı ve araştırma isteği vardır. “Hücresel işleyiş mekanizmaları ile ruhaniyetimizin üzerine giydirilmiş mükemmel örtünün tanımının detaylandırılması” için tüm azmini ortaya koymak istemektedir.

Retinada Yeni Bir Miyop Hücresi Keşfedildi!” için bir yorum