Yeni Bir İlaç Sayesinde Kök Hücrelerle Saç Çıkarmak Mümkün

30 yaşından sonra birçok insan saçlarının dökülmesinden şikayet eder. Özellikle erkeklerin saç kökleri kadınlardan iki cm daha kısa olduğu için saçları daha fazla dökülür. Kök hücre alanında çalışan bilim insanları saç çıkarmak için yeni bir yöntem keşfetti: ilaçlarla kök hücreleri uyarmak. Ekip bu çalışmasıyla dünyanın en prestijli dergilerinden biri olan Nature Cell Biology‘de kendine yer buldu.

Amerika’da Los Angeles California Üniversitesi’nde (UCLA) çalışan bilim insanları saç kökündeki kök hücreleri uyararak yeni saçların çıkmasını sağladı. Heather Christofk ve William Lowry liderliğinde yürütülen araştırmada saçı olmayan veya bazı nedenler yüzünden saçları dökülen insanların saçları tekrar çıktı. Araştırmacılar saç çıkarmak için yeni geliştirdikleri ilacı kullandılar ve çok etkili bir şekilde sonuç aldılar. Saç dökülmesi sadece yaş ile beraber gelmiyor bazen hormon dengesizliği, stres ve kemoterapi tedavisi de saçların dökülmesine neden olabiliyor. İnsanlar bu tür durumlarda saç çıkarmak için türlü türlü yönteme başvurabiliyor.

Kök Hücreler Ömür Boyu Yaşar

Saç diplerindeki kök hücreler uzun ömürlü hücrelerdir. Derinin altında bulunurlar ve ömür boyu varlıklarını sürdürürler. Normalde aktif olmayan bu hücreler yeni saç çıkacağı zaman hızlıca aktifleşerek saç çıkmasını sağlar. Saçları çıkarmak için gerekli bu kök hücrelerin faaliyeti çok sıkı bir şekilde denetlenir. Fazla olması kişiyi rahatsız edebileceği gibi, azlığı da saç dökülmesine neden olur.

UCLA’da rejeneratif tıp ve kök hücre araştırma merkezinde bir süredir çalışan ekip saç köklerindeki kök hücre metabolizmasının diğer deri hücrelerinden farklı olduğunu gördü. Hücre metabolizması bölünmek, enerji üretmek ve çevreyle etkileşime girmek için besin moleküllerini kullanır. Her besin molekülünün yıkımı sırasında enerji açığa çıkarken, yan ürünler de oluşur. Bu yıkım sürecinin ilk aşamasında önce pirüvat meydana gelir. Hücreler oluşan pirüvatı ya mitokondriye gönderirler ya da laktik asite dönüştürürler.

Saç Çıkarmak İçin Laktik Asit

Buraya kadar her şey her hücrenin yaptığı sıradan olaylardı. Araştırmacılar kök hücrelerde şunu öngördüler. Eğer kök hücre mitokondrilerinin pirüvat alımı genetik olarak azaltılsa ve hücreler pirüvattan daha fazla laktik asit üretirse ne olur? Laktik asit hep kaslarda yorgunluk yapıcı madde olarak bilinir ama onlar da hücreler tarafından enerji elde etmek için kullanılır. Laktik asit saç çıkarmak için kullanılabilir mi?

Ekip fareler üstünde yaptıkları deneylerde laktik asit üretimini engellediklerinde kök hücrelerden yeni saç oluşumunun tamamen durduğunu gördü. Utah Üniversitesi’nde çalışan başka bir ekip ise bunun tam tersini yaptı. Onlar da farelerin kök hücrelerinde laktik asit üretimini hızlandırdılar ve daha fazla saç çıktığını gördüler.

Laktik asitin saç çıkarmak için kullanılabileceği kimin aklına gelirdi ki? Bu molekülün sayısını azaltmak veya artırmak yeni saç hücrelerinin miktarını doğrudan etkiliyor. Derinin üstünden uygulanabilecek ilaçlarla saç diplerindeki kök hücrelerin metabolizması değiştirilirse herkesin daha gür saçları olabilir. Şimdi yeni geliştirilen ilacın özelliklerine ve ne yaptığına bakalım. Biraz moleküler bilgi vereceğiz.

İki Tane İlaç Var

Farelerin derilerine uygulanan iki ilaç var. İkisi de kök hücreleri farklı şekillerde uyararak laktik asit miktarını artırıyor. Bunların ilki RCGD423 adlı ilaç. Hücre içinde JAK-Stat adlı bir sinyal mekanizmasını harekete geçiriyor. Bu mekanizma hücrenin dışarıdan aldığı sinyalleri çekirdeğe ve oradan DNA’ya iletmekle görevlidir. Diğer bir deyişle RCGD423 DNA’nın çalışma şeklini değiştiriyor. Çalışmalara göre JAK-Stat yolağının etkinleştirilmesi laktik asit üretimini artırarak kök hücreleri harekete geçiriyor. Bu şekilde kök hücrelerden yeni saçlar çıkıyor. Diğer ilaç pirüvatın mitokondriye girişini engelleyerek hücreyi laktik asit üretmeye zorluyor. İsmi UK5099 olan bu ilaç da saç çıkarmak için kullanılan etkili bir yöntem.

Geliştirilen bu iki ilaç şu an patent aşamasında bekliyor. Araştırmacılar ilaçların patentini alır almaz insan deneylerine başlayacaklar. Bu deneylerin birkaç yılda bitmesiyle beraber eğer başarılı olunursa ilaçlar FDA’dan onay bekleyecek. Belki de 5 yıl içinde kök hücre metabolizmasının değiştirilmesiyle sağlıklı bir şekilde saç çıkarmak gerçek olabilir. Araştırmacılar bu konuda çok umutlular.

4.7

Yeni Bir İlaç Sayesinde Kök Hücrelerle Saç Çıkarmak Mümkün” için 2 yorum

• 13 Mayıs 2019 tarihinde, saat 12:13
    Permalink

Bu tür ilaçlar yerine patentli doğal keratin bakımı uygulamayı tercih ederim. Saç çıkaran titanyumlu keratin bakım seti diye bir ürün var. Onu Geçen sene kullanmıştım ve saçlarım eskisi gibi çıkmaya başladı.

Yanıtla