Sitokin

Sitokinler hücreler arası sinyal mekanizmasında görev alan hücrelerin davranışını değiştirebilen proteinlerdir. Bir sitokin bağışıklık sistemini düzenleyici olarak görev alabilir ve otokrin, parakrin veya endokrin salgılama yöntemiyle diğer hücrelere dağıtabilir. Sitokinler özellikle bağışıklık sisteminde çok önemli rol oynarlar. Doğuştan gelen ve sonradan kazanılan bağışıklık sisteminde hücrelerin immün yanıtlarını düzenlerler. Makrofajlar, B lenfositleri, T lenfositleri, mast hücreleri, endotelyal hücreler ve fibroblastlar sitokin sentezleyebilirler.

Sitokinler reseptörler aracılığıyla hedef hücre üzerinde etkili olurlar. Bu reseptör-ligand ilişkisi bağışıklık sisteminin yabancı maddeleri (patojen vs.) tanıması açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu moleküller lenfositlerin büyüme ve farklılaşmasında, antijenlerin ortadan kaldırılmasında ve hematopoetik hücrelerin gelişiminde rol oynarlar.

Sitokinler enfeksiyonlara karşı savaşmada ve diğer bağışıklık sistemi tepkilerinde hücrelere çok yardımcı olur. Ancak inflamasyon, travma ve sepsis durumunda bozulabilir ve işlevsiz kalabilirler. Sitokinler şizofreniden kansere kadar pek çok hastalıkla ilişkilendirilmiştir.

Sitokin

İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Moleküler Biyoloji ve Genetik mezunuyum. Şu an Roche'a bağlı olarak klinik araştırma koordinatörü olarak çalışıyorum. Ayrıca İstanbul Üniversitesi'nde ekonomi (açık öğretim) okuyorum. Lisans hayatım boyunca laboratuvarın yanında bilim yazarlığı, programlama, ney ve satranç ile uğraştım. Mezun olduktan sonra askere gitmeden önce sinirbilim.org'u kurdum. Şu an iş hayatım çok yoğun olduğu için eskisi gibi yazamıyorum. Yine iyi idare ettiğimizi düşünüyorum. Bana herhangi bir soru sormak isteyen varsa c.taybas@gmail.com'a mail atabilirler.