Üniversite Eğitimi Beyin Tümörüne Neden Olabiliyor

İyi bir iş sahibi olmak için üniversiteye gitmek ve bilim yuvalarında eğitim almak ülkemizde bir gereklilik olarak görülür. Lisans diplomasına sahip olanlar iş dünyasında yüksek maaşlı olarak çalışacaklarını ve lise mezunu kişilerden daha iyi yaşayacaklarını düşünür. Son araştırmalar yüksek öğrenimin bazı beyin tümörleri riskini artırdığını gösteriyor. Eğitim seviyesi kişinin sosyoekonomik durumunu genetikten daha fazla etkiliyor. Bu da bir kişinin aldığı eğitim seviyesini sağlık üstünde çok etkili bir konuma getiriyor.

Çalışma aslında biyolojik kökenlere bakılarak değil, istatistik verilerine bakarak yapıldı. Yani bu bir korelasyon çalışması. Araştırmacılar 1911 ve 1961 yılları arasında doğan ve 1991’de beyin tümörü olan 4.3 milyon İsveç vatandaşının bilgilerine baktı. Bu insanların eğitim durumları, gelir durumları, aile yapıları ve nerede oturdukları gibi bilgiler incelendi ve tasniflendi.

Üniversite Eğitimi Glioma ve Meningioma Riskini Artıyor

Beyin tümörü olan insanların geçmişleri incelendiğinde ortaya şaşırtıcı sonuçlar çıktı. Örneğin, en az üç yıl üniversite eğitimi alan erkeklerin glioma (glia hücrelerini etkileyen bir çeşit beyin tümörü) geçirme ihtimali %19 daha yüksekti. Kadınlarda ise yüksek öğrenim glioma riskini %23, meningioma (beyin zarı ile ilgili bir tümör) riskini %16 artırıyordu.

Üniversite eğitimi bittikten sonra yapılan meslek de tümör oluşumunu etkiliyor. Örneğin yönetici olarak çalışan erkeklerin glioma yaşama ihtimali daha sıradan işler yapan erkeklere kıyasla %20 daha fazlaydı. Kadınlar için durum daha vahim. Yönetici kadınlar, daha düz işçilik yapan kadınlardan %26 daha fazla glioma yaşıyordu.

Yüksek öğrenim ve iş pozisyonunun beyin tümörlerini neden bu kadar etkilediği henüz bilinmiyor ama stresten şüpheleniyoruz. Kişinin sosyoekonomik konumu toplum içinde yükseldikçe kaybedeceği şeylerin sayısı da artıyor ve bu da stres tetikliyor.

Bursa’nın bir ilçesi olan Karacabey’de 1992 yılında dünyaya geldi. İlköğretim ve lise öğrenimi Karacabey’de ve bir ara Bursa Erkek Lisesi’nde tamamlamış, üniversite eğitimi için İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nde (İYTE) 100% İngilizce Moleküler Biyoloji ve Genetik eğitiminin kurbanı olmuştur. Akademik hayatı boyunca İYTE, Ege Üniversitesi, 9 Eylül Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve Dresden Teknoloji Enstitüsü’nde stajlar yapmış olup gelişimsel sinirbilim, nöroloji, biyoinformatik, hesaplamalı kimya, immünoloji, bitki genetiği, mikrobiyoloji alanlarında projeler yürütmüştür. Üniversite hayatı boyunca 6 poster sunumu, 1 sözlü sunum yapmış ve son yılında “Gündelik Hayata Sinirbilimsel Yaklaşımlar” adlı kitabını yayınlamıştır. Biyoinformatik ve hesaplamalı kimya laboratuvarlarında MATLAB, C, JAVA, Python, HTML, CSS öğrenmiş, zaman içinde kendini photoshop ve dreamwaver gibi programlarda da eğitmiştir. İleri düzey İngilizce, orta düzey Almanca ve başlangıç düzeyinde Japonca bilmektedir. Yazar ney üflüyor, beyin sporu olarak satranç oynuyor, beden sporu olarak bisiklet sürüyor. 2 sene boyunca İzmir’de Yavuz Akalın’dan ney dersleri almıştır ve İYTE Satranç ve bisiklet kulübünde aktif olarak hizmet vermiştir.