Vücuttaki Hücre Dağılımı

Vücuttaki Hücrelerin Dağılımı

Vücudumuzda 40 trilyon bakteri hücresi 30 trilyon insan hücresi bulunur. Yukarıdaki infografikte 30 trilyon hücrenin hangi tür hücrelerden oluştuğunu görüyorsunuz.

Kırmızı Kan Hücreleri

Çekirdeksiz kırmızı kan hücreleri (eritrositler) kanın 40-45%’ini oluşturur ve her saniye yaklaşık 2.4 milyon yeni kırmızı kan hücresi üretilir. Kırmızı kan hücreleri 7-8 mikrometre çapında esnek disk şeklinde hücrelerdir. Bir mili-metreküp kandaki ortalama 4 ile 5 milyon alyuvar bu hücrelerin hayati önemini açıkça gösterir. Bu hücrelerin asıl görevi akciğerlerden gelen oksijeni diğer organlara dağıtmak ve bu organlardan akciğere karbondioksit taşımaktır. Bu gazlar, alyuvarın asıl maddesi olan hemoglobin üzerine yapışırlar.

Trombositler

Trombositler kanı oluşturan başlıca bileşiklerden birisidir. Kanamanın durdurulması ve damar yatağında pıhtı oluşması görevini yaparlar. Damarlarda oluşan deliklere toplanıp, bu delikleri tıkayarak kan kaybını durdururlar. Trombositler vazokonstriktör adı verilen maddeyi salgılar ve zedelenen damarın büzülmesinde görev alırlar. Trombositlerin en önemli görevi kanamanın durdurulması ve pıhtı teşekkülüdür. Trombositin yapısında kanamanın durdurulması işleminde rol alan “trombosit faktörleri”  vardır.  Ayrıca bir damarın yaralanması ve zedelenmesi halinde yaralı damarın büzülmesi işlemi de trombositlerce yapılır.

Lenfositler

Lenfositler, bağışıklık sisteminde mevcut olan ve kemik iliği tarafından üretilen beyaz kan hücreleridir. Beyaz kan hücreleri, vücudu enfeksiyonlardan korur ve bağışıklık sisteminin bir parçasıdır. Kanın şekilli elemanlarının % 1 ini oluştururlar ve kırmızı kan hücrelerinden sayıca çok azdırlar. Dolaşımda 4-8 saat kadar bulunurlar, dokularda bulunanlar ise 4-5 gün kadar yaşarlar.

Epidermis Hücreleri

Epidermis hücreleri derinin en dış tabakası olan epidermis tabakasını oluşturur. Bu kısım damarsal yapılar içermez. Kalınlığı  vücut bölgesine göre değişmektedir ve su içeriği kalınlığını değiştiren bir faktördür. Epidermiste keratinositler dışında melanosit, langerhans ve merkel hücreleri de bulunmaktadır.

Yağ Hücreleri

Yağ hücreleri yağ deposu olarak işlev görmelerinin yanı sıra sağlığa zararlı birtakım kimyasal maddelerin üretiminde de rol oynamaktadır. Yağ hücreleri, doluluk derecelerine göre, kana çok sayıda kimyasal madde salgılar. Bu özellikleriyle yağ hücrelerini son derece gelişmiş birer kimya fabrikasına benzetmek mümkündür. Açlık duyusu ile vücudun besin ve madde alım-verimi gibi işlevleriyle ön plana çıkan leptin ve adiponektin bunlar arasında en başta sayılacak olanlardır. Yağ hücreleri vücutta birer dönüşüm sanatçısı gibi davranır. Zayıf ve formundaki insanlarda normal doku arasında minik hücreler olarak dağılmış durumda bulunan yağ hücreleri, kanda bulunan fazla yağları içine alarak kocaman yağ yumrularına dönüşebilmektedir.